Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM

Nasze poprzednie spotkanie z Fordem Focusem Active zakończyliśmy nierozstrzygniętym pytaniem – czy lepszym wyborem w przypadku tego modelu jest silnik benzynowy czy wysokoprężny? W naszym teście postaramy się odpowiedzieć na to pytanie, ale także na wątpliwości czy produkowanie uterenowionych samochodów ma jakiś sens. Zwłaszcza, że upodobnianie wszystkiego do najmodniejszych obecnie crossoverów wiąże się ze znaczącym wydatkiem, co pewnie jest jednym z powodów dlaczego tak rzadko możemy je zobaczyć na naszych ulicach.

Kolejny tydzień spędzony z Fordem Focusem Active nie sprawił, że staliśmy się gorącymi fanami takich samochodów, ale utwierdziliśmy się w przekonaniu, że tego typu samochody naprawdę mają sens. Może nie w każdym przypadku, ale jeśli macie działkę poza miastem i musicie na nią dojeżdżać nieutwardzonymi drogami to wówczas Focus Active okazuje się świetnym wyborem. I to pomimo tego, że dysponuje jedynie napędem na przednią oś. Na rynku znajdują się podobne modele, które dostępne są z napędem na wszystkie koła, ale szczerze mówiąc to 4×4 w takim aucie nie ma wielkiego sensu.

Co znajdziemy pod maską?

Forda Focusa Active poznaliśmy już w wariancie z najmocniejszym silnikiem benzynowym, ale możliwości wyboru mamy całkiem sporo. Do wyboru mamy silniki benzynowe – 1.0 EcoBoost 125 KM, 1.5 EcoBoost 150 KM oraz wspomniany 1.5 EcoBoost 182 KM, a także silniki wysokoprężne – 1.5 EcoBlue 120 KM oraz 2.0 EcoBlue 150 KM. Wszystkie wersje dostępne są z ośmiostopniowym automatem lub sześciobiegowym manualem, jednak ta druga nie jest dostępna w najmocniejszym benzyniaku i dieslu. Jednak jeśli chcielibyście kupić Focusa z silnikiem 1.5 EcoBoost 182 KM lub 2.0 EcoBlue 150 KM, wyposażonego w manualną skrzynię biegów to wystarczy spojrzeć na wersję ST-Line. Ciekawe czym jest spowodowane to, że w przypadku ST-Line mamy taki wybór, natomiast w Active już takiego wyboru nie mamy. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, Focus Active dostępny jest tylko z napędem na przednie koła.

Do naszego testu trafił Focus Active napędzany dwulitrową jednostka wysokoprężną, która generuje moc 150 koni mechanicznych przy 3.500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 370 Nm, który dostępny jest w zakresie od 2.000 do 2.500 obr/min. Rodzinne kombi przyspiesza do setki w czasie 9,5 sekundy i może rozpędzić się do prędkości maksymalnej wynoszącej 210 km/h. To o około pół sekundy gorzej niż benzyniak. Trochę nas to zaskoczyło, bo spodziewaliśmy się nieco większej różnicy. Przypomnijmy, że benzyniak miał o 32 KM więcej mocy a różnica w przyspieszeniu jest naprawdę niewielka. Jak widać diesel dysponuje wystarczająco dobrymi osiągami, ale w przypadku takiego silnika ważniejsza jest świetna elastyczność i niskie zużycie paliwa.

Przeniesienie napędu na przednie koła powierzono ośmiostopniowej automatycznej przekładni, która idealnie pasuje do charakteru silnika wysokoprężnego. Na co dzień automat zapewnia wysoki komfort, sprawnie żongluje biegami i prawidłowo dobiera poszczególne przełożenia. Możemy delikatnie narzekać na trochę zbyt wolną reakcję na kickdown. Odnieśliśmy również wrażenie, że w porównaniu do silnika benzynowego, w dieslu częściej można odczuć szarpnięcia skrzyni. Nie jest to w żaden sposób irytujące, a być może jest to spowodowane oszczędzaniem sprzęgła. To co naprawdę jest bardzo denerwujące to samo przełączanie się pomiędzy D i R. Dzieje się to mozolnie i jeśli musicie szybko wyjechać z miejsca parkingowego tyłem, a następnie ruszyć do przodu to lepiej, żebyście mieli na to sporo czasu. Trochę szkoda, że nie mamy tutaj do wyboru klasycznego manuala.

Diesel nieznacznie przegrywa z benzyniakiem w kwestii kultury pracy. Co prawda wyciszenie kabiny pasażerskiej zasługuje na pochwałę, ale na wyższych obrotach dobrze słychać charakterystyczny dźwięk. Natomiast w czasie normalnej eksploatacji jego praca jest właściwie niezauważalna.

Pomimo tego, że pod maską naszego egzemplarza pracował diesel, który raczej nie kojarzy się ze sportowymi aspiracjami, to również w takim wydaniu Focus Active to samochód, któremu daleko do stereotypowego rodzinnego kombi. Focus Active prowadzi się znakomicie, zachowuje się bardzo stabilnie i pewnie, dzięki czemu dostarcza mnóstwa pozytywnych wrażeń. Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy to Focusowi trudno cokolwiek zarzucić. Oczywiście podwyższone zawieszenie ma pewien wpływ na zachowanie samochodu, ale dopóki nie zamierzacie jeździć nim po torze wyścigowym, nie powinniście zwracać na to zbytniej uwagi.

Jak to bywa w tego typu samochodach, podniesione zawieszenie o 30 milimetrów z przodu i 34 milimetry z tyłu wymusiło nieco sztywniejsze nastawy zawieszenia. W niewielkim stopniu wpływa to na komfort podróżowania, natomiast wciąż prowadzi się bardzo pewnie i stabilnie. Układ kierowniczy pracuje z przyjemnym oporem, jest bezpośredni i w połączeniu ze znakomicie ustawionym zawieszeniem daje mnóstwo frajdy z pokonywania zakrętów. Początkowo mieliśmy obawy czy takie modyfikacje nie zmieniły za bardzo charakteru Focusa, ale na szczęście inżynierom udało się to dobrze pogodzić.

Focus Active otrzymał dwa dodatkowe tryby jazdy, więc mamy do wyboru aż pięć specjalnych trybów jazdy (normalny, eko, sportowy, śliska nawierzchnia oraz droga nieutwardzona), które mają zapewnić jak najlepsze osiągi w różnych warunkach. Wiadomo, że nie zastąpi to napędu 4×4, ale to miły dodatek, który pozwala na całkiem sporą zmianę charakterystyki zespołu napędowego (zmienia się m.in. reakcja na wciśnięcie pedału przyspieszenia, kontrola trakcji czy wspomaganie kierownicy). Tradycyjnie najciekawiej robi się w trybie sportowym, który pozwala w pełni wykorzystywać potencjał mocnego diesla i świetnego zawieszenia.

Na ile można zapuścić się w jakiś teren? Właściwie to w ogóle, bo wystarczy trochę grząskiego piasku, aby samochód się zakopał. Podwyższone zawieszenie w zupełności wystarcza do tego, aby dojechać takim samochodem na działkę pod miastem, przejechać jakieś fragmenty nieutwardzonych dróg czy podjechać pod wysoki krawężnik. Przydałoby się to również zimą, aby pokonać jakąś zaspę, ale jak widać to w ostatnim czasie w naszym kraju nie widzimy zbyt dużo śniegu. Pytanie czy to wystarczające powody, aby wybrać wersję Active.

Piętą achillesową Focusa 1.5 EcoBoost było wysokie zużycie paliwa, a jak jest w przypadku silnika 2.0 EcoBlue? Diesel wypada zdecydowanie lepiej. W mieście zadowala się spalaniem na poziomie 6,8 – 7,8 litra, natomiast w benzyniaku trzeba przygotować się na nieco ponad 9 litrów. Diesel wygrywa z benzyniakiem również poza miastem. Na zwykłej krajówce uzyskaliśmy wynik 4,5 litra, co daje około jednego litra oszczędności w porównaniu do 1.5 EcoBoost. Przyszli właściciele mogą być zadowoleni ze zużycia paliwa na drogach ekspresowych, gdzie Focus Active nie powinien zużyć więcej niż 5,5 litra na każde sto kilometrów. Trochę zawiodło nas spalanie na autostradzie, gdzie uzyskaliśmy wynik 6,8 litra. Liczyliśmy na trochę mniej.

Cennik

Cennik otwiera wersja z silnikiem 1.0 EcoBoost 125 KM i sześciobiegową manualną skrzynią biegów, którą wyceniono na 92 800 złotych. Dopłata do wersji kombi wynosi 4 000 złotych, więc łatwo policzyć, że najtańszy Focus Active kombi kosztuje 96 800 złotych. To całkiem sporo i to pomimo tego, że to naprawdę dobrze wyposażone auto.

Wybrane główne zewnętrzne elementy wyposażenia: zawieszenie z prześwitem zwiększonym o 30 mm, 17″ obręcze kół ze stopów lekkich z wykończeniem Shadow Black, zderzaki w stylizacji Active, listwy progowe i nakładki na błotniki w stylizacji Active, relingi dachowe w kolorze czarnym, podwójna końcówka układu wydechowego w sportowej stylizacji, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, reflektory LED ze światłami drogowymi halogenowymi oraz światłami do jazdy dziennej LED, przednie światła przeciwmgielne w technologii LED.

Wybrane główne elementy wyposażenia wnętrza: radioodtwarzacz z SYNC 2.5 i 8″ kolorowym wyświetlaczem, fotele sportowe z tapicerką materiałową Activity, możliwość wyboru trybu jazdy(Normalny, Eko, Sportowy, Śliska nawierzchnia, Droga nieutwardzona), Lane Keeping Alert, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, Pre-Collision Assist z funkcją wykrywania pieszych, klimatyzacja manualna, tempomat, przycisk rozrusznika Ford Power, 3-ramienna kierownica i uchwyt dźwigni zmiany biegów wykończone skórą.

Za podstawowego diesla 1.5 EcoBlue 120 KM z manualną skrzynią biegów w wersji kombi trzeba zapłacić 105 400 złotych, natomiast testowany przez nas wariant to wydatek przynajmniej 119 550 złotych. Wyposażenie opcjonalne jest naprawdę bogate, więc nietrudno sprawić, żeby Ford Focus Active kosztował ponad 150 000 złotych.

Oczywiście nie trzeba kupować wszystkiego, ale weźmy pod uwagę kilka ciekawych opcji. Reflektory Full LED – 2 650 złotych. Radioodtwarzacz z SYNC 3, DAB+ i B&O – 2 800 złotych. Klimatyzacja dwustrefowa – 2 500 złotych. Kamera cofania – 1 200 złotych. Ergonomiczne przednie fotele – 1 800 złotych. Pakiet Winter (podgrzewana przednia szyba, podgrzewane przednie fotele, podgrzewana kierownica) – 1 750 złotych.

Podsumowanie

1.5 EcoBoost 182 KM czy 2.0 EcoBlue 150 KM? Naszym zdaniem to właśnie diesel bardziej pasuje do charakteru uterenowionego kombi. Co prawda benzyniak jest nieco szybszy w sprincie, ale diesel zapewnia zdecydowanie lepszą elastyczność i świetną ekonomię. A przypomnijmy, że zużycie paliwa było jedną z największych wad Focusa Active 1.5 EcoBoost. Niestety diesel jest droższy od benzyny o 5 750 złotych. Akurat trwają wyprzedaże, więc Forda Focusa Active można kupić obecnie z olbrzymim rabatem.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM – dane techniczne:
Silnik:wysokoprężny, turbodoładowany, pojemność 1996 ccm
Maksymalna moc:150 KM przy 3.500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:370 Nm w zakresie 2.000 – 2.500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, ośmiostopniowa, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:9,5 s
Prędkość maksymalna:210 km/h
Średnie spalanie:5,6 – 5,8 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:47 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4693/1504/1848
Pojemność bagażnika:608 l

Cennik

Ford Focus Active – cennik regularny 2020 (cennik promocyjny 2019)
SilnikSkrzynia biegówActive
1.0 EcoBoost 125 KMM692 800 zł (73 350 zł)
1.0 EcoBoost 125 KMA8102 750 zł (83 300 zł)
1.5 EcoBoost 150 KMM699 050 zł (80 900 zł)
1.5 EcoBoost 150 KMA8109 000 zł (90 850 zł)
1.5 EcoBoost 182 KMA8109 750 zł (92 000 zł)
1.5 EcoBlue 120 KMM6101 400 zł (81 300 zł)
1.5 EcoBlue 120 KMA8111 350 zł (91 250 zł)
2.0 EcoBlue 150 KMA8115 550 zł (101 800 zł)