Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 KM

Kompaktowe kombi z mocnym silnikiem, automatyczną skrzynią biegów i podniesionym zawieszeniem brzmi jak idealny samochód na rodzinne wyprawy. Ford reklamuje Focusa Active jako crossovera, który dzięki zwiększonemu prześwitowi ma prowadzić się świetnie w każdych warunkach, ale czy faktycznie tak jest i czy rodzinne kombi można nazwać crossoverem? My powiedzielibyśmy, że to uterenowione kombi, ale pojęcie crossovera jest na tyle szerokie, że trudno dokładnie określić co jest crossoverem a co nim nie jest. Jeśli dla Forda, Focus Active jest crossoverem to tak będziemy go nazywać. To już trzeci model z rodziny Active, który przyjechał do naszej redakcji.

Stylistyka

KA+ Active i Fiesta Active prezentowały się naprawdę bardzo atrakcyjnie, jednak przy Focusie Active sprawiają wrażenie brzydkich kaczątek. Na pewno w pewnym stopniu jest to kwestia lakieru metalizowanego Orange Glow, ale w dużej mierze tego, że Focus Active to naprawdę znakomicie zaprojektowany samochód.  Naszym zdaniem w takim wydaniu prezentuje się fenomenalnie. Zresztą obecna generacja Focusa to odważny krok naprzód i trzeba przyznać, że projektanci doskonale wiedzieli co robią.

Focus kombi ma pięknie zarysowaną linię nadwozia z licznymi przetłoczeniami, ostrymi rysami i wieloma terenowymi akcentami mającymi upodobnić wersję Active do crossovera. W porównaniu do zwykłej wersji, mamy tutaj specjalny wzór felg, zderzaki w stylizacji Active, listwy progowe i nakładki na błotniki, reflektory automatyczne z tłem w kolorze czarnym czy podwójną końcówkę układu wydechowego w sportowej stylizacji. Trochę plastikowych nakładek, podniesiony prześwit i może troszeczkę krzykliwy kolor sprawiają, że Ford Focus Active prezentuje się wyśmienicie. Zdecydowanie atrakcyjniej i nowocześniej niż normalna odmiana Focusa kombi, która nie ma takiego charakteru.

Wnętrze i wyposażenie

Trochę mniej wyraziste jest wnętrze Focusa, które jest przestronne i uporządkowane, ale naszym zdaniem jest troszeczkę zbyt szare i ponure. Po takiej wersji można byłoby oczekiwać jakiś akcentów ożywiających kabinę pasażerską, ale niestety zmiany względem typowego Focusa nie są tutaj specjalnie zauważalne. Prezentowany egzemplarz został wyposażony w opcjonalny pakiet stylizacyjny Active Blue kosztujący 850 złotych, który tak naprawdę niewiele tutaj zmienia. Niby zawiera welurowe dywaniki podłogowe, przeszycia różnych elementów w kolorze niebieskim, listwy ozdobne w kolorze niebieskim czy ciemną podsufitkę, ale to wszystko jest utrzymane właśnie w takim dość ponurym odcieniu. Przydałby się zdecydowanie żywszy kolor, który ożywiłby i uatrakcyjnił wnętrze. Natomiast nie można się w żaden sposób przyczepić do materiałów wykończeniowych, które mają bardzo dobrą jakość i zostały odpowiednio spasowane. Pod tym względem wszystko jest w jak najlepszym porządku i tak samo jest również w przypadku ergonomii.

Ponownie samochody Forda można pochwalić za bardzo dobry system nagłośnienia B&O, który ma świetne brzmienie i nie trzeba do niego dopłacać jakiś dużych pieniędzy. To samo można powiedzieć o systemie info-rozrywki SYNC 3, który działa szybko, dobrze reaguje na dotyk i ma proste, aczkolwiek rozbudowane menu.

Z pewnością pewne kontrowersje budzi lewarek zmiany biegów. Może pokrętło zmiany biegów samo w sobie nie jest czymś złym, ale mamy wrażenie, że w przypadku Forda nikt nie zastanowił się nad funkcjonalnością. Możemy zrozumieć, że zajmuje to mniej miejsca. Możemy przyzwyczaić się do tego, że trzeba nim trochę pokręcić, żeby znaleźć odpowiednie przełożenie, co może nie jest najbardziej ergonomiczne, ale można przywyknąć. Kompletnie nie rozumiemy, dlaczego ktoś pośrodku pokrętła umieścił przycisk do manualnej zmiany biegów, bo logika nakazywałaby, aby był tam przycisk „P”. Osobiście wolelibyśmy normalny lewarek zmiany biegów, ale tragedii nie ma i wszystko jest kwestią przyzwyczajenia.

Najszybciej rzucającą się w oczy zmianą w porównaniu do normalnego Focusa jest tapicerka materiałowa Active, która prezentuje się całkiem ładnie i sprawia wrażenie odpornej na zabrudzenia. Trochę więcej zastrzeżeń mamy co do sportowych foteli, które mają niewiele wspólnego ze sportem. Zgodzimy się z tym, że są wygodne i mają odpowiednie rozmiary, ale podparcie boczne w zakrętach jest symboliczne, więc jeśli zamierzacie ostro pokonywać zakręty to musicie się tutaj przygotować na to, że będziecie przesuwać się po całym fotelu. Chyba nie do końca o to chodzi w sportowych fotelach, ale pewnie 99% kierowców doceni ich wyprofilowanie i odpowiednią twardość. Na tylnej kanapie jest wystarczająco dużo miejsca a pasażerowie z pewnością docenią komfortową kanapę.

Rodzinne kombi musi mieć również wystarczająco pojemny bagażnik, a jak jest to w Focusie? W wersji z zestawem naprawczym ma on pojemność 608 litrów, a jeśli mamy koło zapasowe to zmniejsza się ona o 33 litry i wynosi wówczas 575 litrów. Nasz egzemplarz został wyposażony w bezdotykowo otwieraną/zamykaną klapę bagażnika, która została wyceniona na 3.300 złotych i akurat w Fordzie działa to naprawdę sprawnie.

Silnik i własności jezdne

Nasz egzemplarz został wyposażony w turbodoładowanego benzyniaka o pojemności 1.5 litra z którego wykrzesano moc maksymalną 182 koni mechanicznych osiąganych przy 6.000 obr/min i maksymalny moment 240 Nm, który pojawia się już przy 1.600 obr/min. Pewnym zaskoczeniem jest tutaj obecność tylko trzech cylindrów, co rzecz jasna jest związane z wymogami ekologii, jednak na szczęście nie odbija się to na wrażeniach z jazdy.

W takim wydaniu Ford Focus Active osiąga pierwszą setkę w czasie zaledwie 8,9 sekundy i może rozpędzić się do prędkości maksymalnej 214 km/h, co można uznać za jak najbardziej zadowalający rezultat. Tym bardziej, że elastyczność turbodoładowanego benzyniaka jest naprawdę świetna i przyspieszenie od 80 – 120 km/h robi jeszcze lepsze wrażenie niż sam sprint spod świateł., więc efekt przyspieszenia na wyjściu z zakrętu jest zaskakujący.

Jeśli chodzi o samą ośmiostopniową przekładnię automatyczną to działa ona całkiem sprawnie w czasie normalnej jazdy, chociaż nie jest idealna. Od czasu do czasu potrafi szarpnąć, ale może być to celowy zabieg, aby oszczędzać sprzęgło. Chyba najbardziej irytujący w pracy skrzyni biegów jest moment kiedy chcemy przełączyć się pomiędzy trybami „D” i „R”. Potrzeba na to chwili czasu, więc jeśli musimy wyjechać tyłem z miejsca parkingowego na ulicę i szybko ruszyć do przodu to możemy zacząć się trochę na to denerwować. No, ale może to też będzie miało korzystny efekt w postaci zwiększonej trwałości.

Nie powinno dziwić to, że Focus Active posiada napęd tylko na przednią oś. Co prawda na rynku znajdziemy uterenowione kombi z napędem na wszystkie koła, jednak powiedzmy sobie szczerze, że nie ma to zbyt wielkiego sensu. To nie jest samochód, który ma pokonywać nie wiadomo jakie przeszkody, a nawet gdyby miał napęd 4×4 to raczej wolelibyśmy nie próbować jazdy po grząskim piasku lub błocie. Po prostu nie ma sensu wydawać pieniędzy na coś z czego właściwie nie będziemy musieli korzystać.

W zamian za to mamy tutaj pięć specjalnych trybów jazdy (normalny, eko, sportowy, śliska nawierzchnia oraz droga nieutwardzona), które mają zapewnić jak najlepsze osiągi w różnych warunkach. Wiadomo, że nie zastąpi to napędu 4×4, ale to miły dodatek, który pozwala na całkiem sporą zmianę charakterystyki zespołu napędowego (zmienia się m.in. reakcja na wciśnięcie pedału przyspieszenia, kontrola trakcji czy wspomaganie kierownicy). Tradycyjnie najciekawiej robi się w trybie sportowym, który pozwala w pełni wykorzystywać potencjał mocnego benzyniaka i świetnego zawieszenia.

Jak to bywa w tego typu samochodach, podniesione zawieszenie o 30 milimetrów z przodu i 34 milimetry z tyłu wymusiło nieco sztywniejsze nastawy zawieszenia. W niewielkim stopniu wpływa to na komfort podróżowania, natomiast wciąż prowadzi się bardzo pewnie i stabilnie. Układ kierowniczy pracuje z przyjemnym oporem, jest bezpośredni i w połączeniu ze znakomicie ustawionym zawieszeniem daje mnóstwo frajdy z pokonywania zakrętów. Początkowo mieliśmy obawy czy takie modyfikacje nie zmieniły za bardzo charakteru Focusa, ale na szczęście inżynierom udało się to dobrze pogodzić.

Piętą achillesową Focusa 1.5 EcoBoost jest ekonomia, której daleko do ideału. Producent deklaruje, że spalanie w mieście powinno wynosić 7,5 litra, jednak jest to wynik właściwie nie do osiągnięcia. Emerycka weekendowa jazda sprawiła, że średnie zużycie paliwa nieznacznie przekraczało 8 litrów, ale normalne poruszanie się po Warszawie podnosiło ten wynik o dobry litr. W tygodniu osiągaliśmy powtarzalne wyniki na poziomie 9,0 – 9,5 litra, a jeśli chcieliśmy się trochę pobawić to bez większych problemów przekraczaliśmy 10 litrów. Zdecydowanie lepiej jest poza miastem, gdzie możemy liczyć na zużycie paliwa nie przekraczające 5,5 litra. Również na drogach szybkiego ruchu Focus 1.5 EcoBoost zadowala się umiarkowanym apetytem i nie powinniśmy przekroczyć 6,0 litrów. To wszystko dzięki długiemu zestopniowaniu skrzyni biegów, ponieważ ostatnie przełożenie włącza się dopiero w okolicach 100 km/h.

Podsumowanie

Przyzwyczailiśmy się do tego, że dobrze wyposażone samochody kosztują na naszym rynku krocie i nie inaczej jest w przypadku bohatera naszego testu. Ford Focus Active w wersji kombi, silnikiem 1.5 EcoBoost 182 KM i automatyczną skrzynią biegów kosztuje przynajmniej 111 650 złotych. Do tego dochodzą liczne dodatki, które bardzo szybko zwiększą cenę danego egzemplarza, ale jeśli chcielibyśmy poszukać podobnego uterenowionego kombi to nie byłoby taniej. Wystarczy przypomnieć nasz wakacyjny test Skody Octavii Scout, która została wyceniona na ponad 200 000 złotych!

Jeśli ktoś chciałby sobie kupić taki samochód i jest w stanie wydać na niego około 130 000 złotych to jesteśmy pewni, że Ford Focus Active spełni wszelkie oczekiwania. To przestronne, bardzo dobrze wykończone i funkcjonalne kombi, które zapewnia świetne wrażenia z jazdy i wysoki komfort podróżowania. Zastanawialibyśmy się nad wyborem diesla, bo najmocniejszy benzyniak nie należy do najbardziej ekonomicznych silników.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 KM – dane techniczne:
Silnik:benzynowy, turbodoładowany, pojemność 1497 ccm
Maksymalna moc:182 KM przy 6.000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:240 Nm przy 1.600 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, bezstopniowa, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:8,7 s
Prędkość maksymalna:216 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszany):7,5/4,9/5,9 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:52 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4693/1504/1848
Pojemność bagażnika:608 l

Cennik

Ford Focus Active
SilnikSkrzynia biegówActive
1.0 EcoBoost 125 KMM690 700 zł
1.0 EcoBoost 125 KMA8100 650 zł
1.5 EcoBoost 150 KMM694 200 zł
1.5 EcoBoost 150 KMA8104 150 zł
1.5 EcoBoost 182 KMA8107 650 zł
1.5 EcoBlue 120 KMM699 300 zł
1.5 EcoBlue 120 KMA8109 250 zł
2.0 EcoBlue 150 KMM6103 500 zł
2.0 EcoBlue 150 KMA8113 450 zł