Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line

Ford wprowadził na nasz rynek kolejnego SUV-a, który powinien się znakomicie wpasować w ich ofertę modelową i trafić w gusta osób poszukujących podwyższonego, ale jednocześnie miejskiego samochodu. Jeśli jesteście nim zainteresowani to warto skierować swoją uwagę na wersję ST-Line.

Stylistyka

Sylwetka EcoSport jest naprawdę ciekawa, chociaż nie od samego początku może budzić same pozytywne emocje. Kiedyś spotkaliśmy go na warszawskich ulicach i szczerze mówiąc to nie zrobił on na nas najlepszego wrażenia. Pierwsze co przyszło nam wtedy do głowy to „co to za dziwactwo?”, ale odbierając egzemplarz testowy musieliśmy szybko zweryfikować wcześniejsze odczucia, bo EcoSport to sympatyczne i radosne autko. I to nie przez to, że nagle przestał być dziwaczny, ale raczej dzięki temu, że do naszej dyspozycji otrzymaliśmy wersję z dwukolorowym nadwoziem i świetnie zestawioną kolorystyką. Uwierzcie, że robi to robotę.

W wersji ST-Line poza dwukolorowym malowaniem od razu rzuca się w oczy sporych rozmiarów atrapa chłodnicy, która sprawia, że samochód prezentuje się bardzo solidnie. W tej wersji została ona pomalowana na czarno, natomiast w standardowej odmianie jest ona chromowana, co naszym zdaniem nie prezentuje się aż tak dobrze. Po bokach umieszczono po dwa zestawy reflektorów – górne służące do oświetlania drogi oraz dolne w których umieszczono kierunkowskazy.

Stosunkowo wysoki prześwit oraz napompowane nadkola przypominają nam o charakterze samochodu, a także dają poczucie możliwości wjechania w miejsca, które dla normalnego mieszczucha będą niedostępne. Co ciekawe za 890 złotych możemy zamówić koło zapasowe, które mocowane jest na tylnych drzwiach dzięki temu EcoSport prezentuje się jak niewielka terenówka.

Pionowo zakończony tył umożliwia maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni przy jednoczesnym zachowaniu jak najmniejszych wymiarów zewnętrznych. Natrafimy tutaj na ciekawe, aczkolwiek naszym zdaniem niezbyt funkcjonale rozwiązanie. W prawej obudowie świateł schowano rączkę służącą do otwierania drzwi bagażnika. Nie pomyliliśmy się. EcoSport nie posiada klapy bagażnika, ale pełnoprawne drzwi, które otwierają się na bok i budzą powszechne zainteresowanie.

Przyglądając się różnym odmianom Forda EcoSport doszliśmy do jednego wniosku. Jeśli planujecie go kupić to najlepszym wyborem będzie wersja ST-Line, która prezentuje się naprawdę bardzo dobrze.

Wnętrze i wyposażenie

Kabina pasażerska jest już zdecydowanie mniej oryginalna, bo niemalże jest kopią tego co możemy zobaczyć w Fieście najnowszej generacji, chociaż bardziej spostrzegawczy dostrzegą pewne subtelne różnice. Skorzystanie z rozwiązań znanych z Fiesty to bardzo dobra wiadomość. Dzięki temu wnętrze jest dobrze dopracowanie, wykończone odpowiedniej jakości materiałami, ale przede wszystkim ergonomiczne, dzięki czemu kierowca może się w nim poczuć wygodnie i komfortowo. Trzeba pochwalić projektantów za to, że nie próbują na siłę wprowadzić jakiś nietypowych rozwiązań. Mamy klasyczne przyciski i pokrętła, a system multimedialny jest uzupełnieniem podstawowych funkcjonalności.

Jedyne zastrzeżenie jakie możemy mieć dotyczy ustawienia ekranu wspomnianego systemu, który znajduje się na odpowiedniej wysokości, ale fajnie byłoby, gdyby był skierowany bardziej w stronę kierowcy. Mamy tutaj nowy system SYNC 3, który znacząco różni się od swojego poprzednika i jest od niego lepszy pod każdym względem. Działa szybko, w odpowiedni sposób reaguje na dotyk, jest intuicyjny i świetnie dogaduje się z telefonem. Warto wspomnieć o nowym systemie nagłośnienia Bang & Olufsen, który robi niesamowitą robotę. Jakość dźwięku jest znakomita, a dodatkowo został on skalibrowany konkretnie pod EcoSport, więc słuchanie muzyki to prawdziwa przyjemność.

W przednich fotelach można poczuć się bardzo komfortowo. Kierowca i pasażer mają wystarczająco dużo przestrzeni, a fotele zostały dobrze wyprofilowane, więc nie odczuwa się w nich żadnego zmęczenia. Trochę gorzej jest z tyłu, gdzie odczujemy, że mamy do czynienia z niewielkim samochodem. Nad głowami miejsca jest akurat, ale z miejscem na nogi może być różnie. Raczej nie możemy liczyć na to, że pasażerom będzie tak wygodnie, że nie będą chcieli z niego wyjść. Dla większości osób powinno go wystarczyć, ale o nadmiarze wolnej przestrzeni nie ma mowy. Wyżsi pasażerowie będą musieli trochę się nagimnastykować.

Wspomnieliśmy już o niecodziennym rozwiązaniu związanym z bagażnikiem. Czy ma to sens? Poza tym, że niższe osoby nie mają problemów z ich otworzeniem i zamknięciem to chyba nie. Mamy tutaj naprawdę bardzo szeroki próg a same drzwi są ciężkie. A co z funkcjonalnością? O tym też nie możemy powiedzieć nic dobrego. Wielokrotnie mieliśmy problem, aby je w ogóle otworzyć. Wystarczy, że ktoś stanie za Waszym samochodem albo zaparkujecie przy krawędzi jezdni i problem murowany. Poza tym półka w bagażniku znajduje się cały czas w takiej samej pozycji, więc jeśli chcecie włożyć jakieś większe zakupy to możecie być pewni, że będzie Wam w tym przeszkadzać. Pojemność 356 litrów nie zrobi na nikim wielkiego wrażenia, ale w zupełności wystarczy, aby sprostać codziennym zadaniom.

Silnik i właściwości jezdne

Ford słynie ze znakomitej jednostki napędowej 1.0 EcoBoost, która w przypadku EcoSport dostępna jest w trzech wariantach – 100 KM, 125 KM oraz 140 KM. Jego kultura pracy jest wręcz wzorowa i z całą pewnością mało kto zorientuje się, że pod maską pracuje trzycylindrowy silniczek. W ofercie znajdziemy również jednostki wysokoprężne 1.5 TDCi 100 KM i 1.5 EcoBlue 125 KM. Ta ostatnia jako jedyna, dostępna jest z napędem na wszystkie koła. Jeśli preferujecie automaty to jesteście skazani na wersję 1.0 EcoBoost 125 KM, bo we wszystkich innym montowana jest sześciobiegowa manualna skrzynia biegów.

W nasze ręce trafił najmocniejszy benzyniak, który rozwija moc 140 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 180 Nm. I jeśli ktoś uważa, że przekłada się to na jakieś rewelacyjne osiągi to może poczuć się rozczarowany, a to z tego względu, że EcoSport waży około 1300 kilogramów. Zresztą przyspieszenie do setki w czasie 10,2 sekundy i prędkość maksymalna 185 km/h mówią same za siebie. Aczkolwiek w rzeczywistości wcale tak źle nie jest, a przynajmniej w przypadku najmocniejszej jednostki, która zaskakuje elastycznością. Sprintu pewnie nie wygramy, ale wyprzedzanie nie stanowi żadnego problemu.

Ford EcoSport prowadzi się dokładnie tak jak każdy inny Ford, czyli bardzo pewnie i przewidywalnie. Zawieszenie świetnie tłumi wszelkie nierówności a układ kierowniczy znakomicie reaguje na polecenia kierowcy, chociaż odstaje od tego z Fiesty. Odmiana ST-Line cechuje się nieco sztywniejszym zawieszeniem, ale nawet to nie obniża komfortu podróżowania. Co prawda EcoSport jest stosunkowo wysokim samochodem, więc można byłoby się spodziewać, że zakręty nie będą jego mocną stroną. Jednak Ford zastosował tutaj system Roll Stability Control, którego zadaniem jest takie kontrolowanie momentu obrotowego, aby zapobiegać przewróceniu się auta i zachowaniu stabilności.

W mieście docenimy zwrotność oraz wysoką pozycję za kierownicą, która zapewnia dobrą widoczność, chociaż trzeba uważać na szerokie słupki A, które potrafią sprawić problem.

A co z ekonomią EcoBoosta? W trasie możecie liczyć na wartości zbliżone do 5,3 litra, natomiast w mieście będzie to 7,0 – 7,5 litra. To przyzwoite rezultaty. Zwłaszcza, że cały tydzień jeździliśmy dynamicznie a sam samochód nie należy do najlżejszych.

Podsumowanie

Ford EcoSport to intrygujący miejski SUV, który cechuje się świetnymi właściwościami jezdnymi i niecodziennym designem. Producent oferuje bardzo bogate wyposażenie, ale trzeba się liczyć z tym, że dobrze wyposażony model bez najmniejszych problemów przekroczy barierę 100 000 złotych.

Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 140 KM ST-Line
Silnik:benzynowy, turbodoładowany, pojemność 998 ccm
Maksymalna moc:140 KM przy 6.300 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:180 Nm w zakresie 1.500 – 5.000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:manualna, sześciobiegowa, napęd na przód
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:10,2 s
Prędkość maksymalna:185 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszany):6,3/4,9/5,4 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:52 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4096/1713/1816 mm
Pojemność bagażnika:356 l

Cennik

Ford EcoSport
WersjaTrendNavi EditionTitaniumST-Line
1.0 EcoBoost – 100 KM
60 650 złotych70 650 złotych74 650 złotych77 650 złotych
1.0 EcoBoost – 125 KM
65 700 złotych74 650 złotych78 650 złotych81 650 złotych
1.0 EcoBoost – 125 KM AT
81 850 złotych85 850 złotych88 850 złotych
1.0 EcoBoost – 140 KM
81 850 złotych84 050 złotych
1.5 TDCi – 100 KM
77 850 złotych81 850 złotych84 850 złotych
1.5 EcoBlue – 125 KM
81 850 złotych85 850 złotych88 850 złotych
1.5 EcoBlue – 125 KM AWD
89 050 złotych93 050 złotych96 050 złotych