Dacia Duster 1.3 TCe 150 Prestige

Może niektórzy będą tym zaskoczeni, ale Dacia Duster jest obecnie najchętniej kupowanym, nowym samochodem w Polsce. Mowa oczywiście o klientach indywidualnych, którzy pokochali nową generację Duster i szczerze mówiąc to nie ma się co temu dziwić. Za rozsądne pieniądze można kupić nowy, funkcjonalny, przestronny, nieźle wykończony i naprawdę atrakcyjnie wyglądający samochód. Obecna generacja Dustera nie ma się czego wstydzić i widać to po niebywale szybko rosnącej popularności tego modelu, Niedawno Dacia nieco odświeżyła gamę jednostek napędowych, które mogą przyciągnąć do salonów kolejnych klientów a to może całkowicie zdystansować konkurencję. Dacia Duster jest tania w zakupie, tania w eksploatacji, oferuje przestronne wnętrze i prześwit umożliwiający dojechanie w trudniejsze miejsca. Do tego dochodzi wyższa pozycja za kierownicą, dzięki której wielu klientów czuje się po prostu bezpieczniej.

Stylistyka

Nowa Dacia Duster prezentuje się atrakcyjnie i wśród naszych znajomych wzbudzała bardzo pozytywne emocje. Oczywiście spora w tym zasługa bogatej wersji wyposażenia i różnego rodzaju dodatków, dzięki którym Duster wygląda naprawdę fajnie, bo gdybyście zobaczyli najtańszą wersję to wygląda ona po prostu smutnie.

Nasz egzemplarz został wyposażony w ładne 17-calowe felgi, relingi dachowe w kolorze ciemnego metalu, srebrne elementy ozdobne na zderzakach oraz obudowie lusterek, a także w przepiękny lakier Orange Atacama. Do tego dochodzą plastikowe osłony dolnej części nadwozia co ma przypominać o tym, że mamy do czynienia z SUV-em.

Na pierwszy rzut oka w ogóle nie widać oszczędności a to jak wiadomo może przekonać niezdecydowanych klientów do zakupu Dustera. Jedynym elementem, który przypomina o tym, że Duster to wciąż budżetowy samochód to klamki w drzwiach. Jak można było zamontować coś tak tandetnego? Trochę tak jakby w magazynach zostały klamki po pierwszej generacji Dustera i teraz chcieli je wykorzystać.

Wnętrze i wyposażenie

Obecna generacja Dustera jest zdecydowanie lepiej wykończona niż miało to miejsce wcześniej, a to oczywiście jest niewątpliwą zaletą nowego Dustera. Materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza są teraz lepsze i co najważniejsze prezentują się naprawdę bardzo przyzwoicie. Trzeba tutaj zwrócić uwagę na to, że twarde tworzywa będą cechować się większą żywotnością i łatwiejszym czyszczeniem. Było to doskonale widać w przypadku naszego egzemplarza, który przejechał już 19 000 kilometrów. Oszczędności wciąż widać w kwestii wyciszenia kabiny pasażerskiej, chociaż w mieście nie jest to jakimś problemem, bo w nim irytować może jedynie trochę zbyt głośne wybieranie nierówności. Jednak jeśli lubicie jeździć z prędkościami powyżej 100 km/h to wówczas we wnętrzu wyraźnie słychać hałas generowany przez opływające powietrze, natomiast miłośnicy jazdy po bezdrożach mogą narzekać na nieobite nadkola. Efekt jest taki, że jeśli jakiś kamyczek dostanie się do nadkola to odgłos kamyczka uderzającego o wnętrze nadkola jest porównywalny z odgłosem kamienia rzuconego w Wasz samochód. Zdecydowanie nie jest to nic przyjemnego. Zwłaszcza w najdroższej wersji wyposażenia za którą trzeba zapłacić już całkiem sporo.

Największa zaleta wnętrza to niewątpliwie przestrzeń. Nieco gorzej jest już z samym komfortem podróżowania i to pomimo dość miękkich foteli, które jakoś specjalnie nie męczą w czasie jazdy. Mogłyby być trochę lepiej wyprofilowane, posiadać dłuższe siedziska czy lepsze podparcie boczne, ale przynajmniej mamy tutaj regulację odcinka lędźwiowego. Pozycja za kierownicą jest poprawna, chociaż naszym zdaniem regulacja kolumny kierownicy w poziomie jest trochę zbyt mała. Trzeba się pogodzić z pewnymi oszczędnościami i iść na kompromisy, ale na to kupując Dustera trzeba się po prostu przygotować. Podobnie jest z uchwytami na kubki pomiędzy fotelami, jednak dostęp do nich z przednich foteli jest bardzo niewygodny i jeśli ktokolwiek miałyby z niego korzystać to byliby to pasażerowie zasiadający z tyłu. Dodatkowo jeśli włożycie w te uchwyty jakiś większy kubek czy butelkę to wówczas będzie on nachodzić na wąski podłokietnik kierowcy.

Z pewnością klienci doceniają Dustera za niezwykle prostą obsługę i to pomimo tego, że może zostać naprawdę bardzo bogato wyposażona. Wszystkie pokrętła i przyciski są wystarczająco duże i bardzo dobrze opisane, dzięki czemu nawet starsze osoby szybko połapią się w ich rozmieszczeniu i funkcjonowaniu. To samo dotyczy wyświetlacza systemu info-rozrywki, który jest prosty i intuicyjny, natomiast same negatywne odczucia są związane jedynie z samym wyświetlaczem. Jego reakcja na dotyk nie jest najlepsza, ale jeszcze gorszą wiadomością jest to, że w momencie padania na niego światła słonecznego nic na nim nie zobaczymy. Trochę to słabe. Zwłaszcza wtedy kiedy akurat korzystamy z nawigacji.

Bagażnik ma pojemność 445 litrów, natomiast po złożeniu tylnych siedzeń możemy otrzymać przestrzeń wynoszącą aż 1478 litrów. Jak dla nas to wartości w zupełności wystarczające w takim samochodzie.

Silnik i właściwości jezdne

Odświeżona gama jednostek napędowych jest zaskakująco okazała jak na obecne czasy. W cenniku modelowego 2020 mamy trzy warianty z silnikiem benzynowym (TCe 100 FAP, TCe 130 FAP i TCe 150 FAP) oraz dwie odmiany silnika wysokoprężnego (Blue dCi 95 i Blue dCi 115). Bardzo ważną informacją jest pojawienie się napędu na wszystkie koła w jednostkach benzynowych. Teraz napęd 4×4 będzie dostępny z silnikiem TCe 130 FAP, TCe 150 FAP i Blue dCi 115.

Jak na razie w parku prasowym nie ma wersji benzynowej z napędem na wszystkie koła, więc do naszego testu wybraliśmy najmocniejszą turbodoładowaną jednostkę 1.3 TCe z napędem na tylko przednią oś. Z benzyniaka wykrzesano pokaźną jak na Dacię moc 150 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 250 Nm. To absolutnie topowy wariant budzący najwięcej emocji i właśnie z tego powodu trafił do naszej redakcji, którą w różnych konfiguracjach można spotkać w samochodach takich marek jak Renault, Nissan czy Mercedes.

W takim wydaniu Duster jest zaskakująco dynamiczny i elastyczny, aczkolwiek nie widać tego po suchych danych technicznych, które trochę ukrywają możliwości jednostki napędowej. Przyspieszenie do setki w czasie 10,4 sekundy wydaje się dość kiepskim osiągnięciem. Zwłaszcza jeśli zwrócimy uwagę na to, że większa Dacia Logdy ze słabszą wersją tego silnika potrzebuje na taki sprint tylko 9,2 sekundy. Byłoby zdecydowanie lepiej gdyby nie specyficzne zestopniowanie skrzyni biegów na początkowych przełożeniach, które są tak krótkie, że bez problemów można ruszać z drugiego biegu. Do tego dochodzi sama praca lewarka i sprzęgła, które zniechęcają do szybszej zmiany biegów. Czasem biegi wskakują płynniej a czasem mniej płynnie. Można tego uniknąć delikatnie i spokojnie zmieniając biegi, ale jeśli chcecie robić to tak jak w każdym normalnym samochodzie to czasem nie będzie to zbyt przyjemnie. Przynajmniej do trzeciego biegu, bo później jest już dobrze.

Trochę szkoda, że póki co Dacia Duster nie jest oferowana w wersji z automatyczną przekładnią EDC, która mogłaby być naprawdę fajną opcją. Jak na razie wszystkie wersje poza najsłabszym benzyniakiem dostępne są tylko z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, natomiast w przypadku TCe 100 FAP ma ona tylko pięć biegów. Jeśli mielibyśmy wybrać automat lub napęd na wszystkie koła to z pewnością postawilibyśmy na pierwszą opcję. Zarówno kultura jazdy jak i osiągi powinny być wówczas jeszcze lepsze.

Zresztą Dacia Duster to taki typowy tapczan nastawiony na komfort. To oznacza, że jest miękko, dzięki czemu Duster naprawdę dobrze radzi sobie z wybieraniem nierówności i jazdą po bezdrożach. Na tych ostatnich Duster daje mnóstwo frajdy i możecie pobawić się bez najmniejszego ryzyka, że zaraz stanie się coś złego. To co pomaga w jeździe terenowej i dobrym wybieraniu nierówności ma swoje negatywne konsekwencje w zakrętach. W czasie szybszego pokonywania zakrętów wyraźnie odczuwa się przechyły nadwozia co natychmiast zniechęca do powtórzenia takiego doświadczenia. W czasie przyspieszania przód wędruje w górę, natomiast w czasie hamowania samochód wyraźnie nurkuje. Dacia Duster została stworzona do spokojnej jazdy i w takim właśnie wypadku sprawdza się najlepiej.

Zresztą dokładnie takie same odczucia mamy po układzie kierowniczym, który pracuje z dużą siłą wspomagania i nie jest specjalnie precyzyjny. Dustera prowadzi się lekko i przyjemnie co powinno spełnić oczekiwania większości kierowców, więc nie będziemy się tego jakoś strasznie czepiać.

O ile najmocniejszy benzyniak wypada dobrze pod względem osiągów to już sama ekonomia jazdy mogłaby być trochę lepsza. W mieście trzeba się liczyć ze zużyciem w okolicach 8 litrów, jednak nietrudno jest ten wynik podbić. Trochę ostrzejsze traktowanie pedału przyspieszenia natychmiast powoduje wzrost zużycia paliwa do 9 – 10 litrów. Poza obszarem zabudowanym możemy liczyć na spalanie w okolicach 5 litrów, natomiast w czasie jazdy z prędkością 120 km/h wzrośnie ono do 6,5 – 7,0 litrów. Na szczęście zbiornik paliwa ma pojemność 50 litrów, czyli powinno to wystarczyć na jakieś 600 – 700 kilometrów.

Podsumowanie

Nowa jednostka napędowa wyraźnie ożywia Dacię Duster i bardzo prawdopodobne, że jeszcze bardziej zwiększy zainteresowanie najpopularniejszym samochodem w Polsce. Naszym zdaniem wersja o mocy 150 koni mechanicznych to zdecydowanie za dużo jak na Dustera, ponieważ reszta układu napędowego kompletnie za nią nie nadąża i uniemożliwia pełne wykorzystanie potencjału turbodoładowanego benzyniaka. Zapewne w zupełności wystarczająca byłaby tutaj odmiana o mocy 130 koni mechanicznych, która oferuje wystarczająco dobre osiągi. Tak czy siak, to kolejne świetne posunięcie ze strony Dacia.

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Dacia Duster 1.3 TCe FAP 150 – dane techniczne
Silnik:benzynowy, turbodoładowany, pojemność 1332 ccm
Maksymalna moc:150 KM przy 5.250 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:250 Nm przy 1.700 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:manualna, sześciobiegowa, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:10,4 s
Prędkość maksymalna:200 km/h
Średnie spalanie:7,0 – 7,1 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:50 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4341/1693/1804 mm
Pojemność bagażnika:445 l

Cennik

Dacia Duster
WersjaAccessEssentialComfortPrestigeSL Techroad
TCe 100 2WD41 900 zł49 900 zł55 600 zł60 900 zł61 400 zł
TCe 130 FAP 2 WD54 400 zł59 600 zł64 900 zł
TCe 150 FAP 2 WD67 400 zł67 900 zł
Blue dCi 95 2 WD57 900 zł
Blue dCi 115 2 WD66 900 zł71 900 zł
TCe 130 FAP 4 WD66 100 zł71 900 zł
TCe 150 FAP 4 WD73 900 zł
Blue dCi 115 4 WD73 400 zł78 400 zł