Czy jesienny nastrój zwiększa ryzyko wypadku?

Nastrój kierowcy ma znaczenie podczas prowadzenia samochodu. Bezpieczeństwu nie sprzyja ani przygnębienie, ani nadmierna ekscytacja – najbardziej optymalny jest stan równowagi. Jak można wykorzystać tę wiedzę, by unikać zagrożenia na drodze?

Deszcz, wiatr, niskie temperatury, brak słońca – u wielu osób jesienna aura może przyczyniać się do pogorszenia nastroju. Nie pozostaje to bez wpływu na bezpieczeństwo jazdy. To właśnie zły nastrój najsilniej oddziałuje na czas reakcji kierowcy w porównaniu do odczuwania pozytywnych emocji lub stanu, który można określić jako neutralny*.

Negatywne emocje bardziej nas angażują. Nie oznacza to jednak, że im szczęśliwszy kierowca, tym lepiej. Silne pobudzenie emocjonalne (nawet o pozytywnym charakterze) może wpływać na niego podobnie jak smutek, ponieważ system regulacji emocji zwykle dąży do stanu równowagi, co pochłania nasze zasoby*.

W idealnym świecie wszyscy wsiadaliby za kierownicę spokojni i z pozytywnym nastawieniem. W rzeczywistości jednak mamy ograniczony wpływ na swój nastrój. Jak sobie z tym radzić?

Zanim wsiądziemy za kierownicę, warto sobie uświadomić, w jakim stanie emocjonalnym się znajdujemy i uwzględnić możliwy wpływ naszego nastroju na koncentrację czy szybkość reakcji. Jeżeli mamy zły dzień lub przeciwnie – jesteśmy bardzo podekscytowani, to warto włożyć więcej wysiłku w maksymalne skupienie uwagi na prowadzeniu samochodu oraz dostosować prędkość jazdy do naszych możliwości – mówi Krzysztof Peła, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Warto pomyśleć o sposobach, które pomagają nam zachować spokój i dobry nastrój. U niektórych kierowców sprawdzą się krótkie ćwiczenia oddechowe, a u innych słuchanie ulubionej muzyki. Na pewno nie należy za to traktować jazdy samochodem jako sposobu na rozładowanie negatywnych emocji, np. silnej złości. W takim stanie lepiej unikać wsiadania za kierownicę.

* B. Henson, S. Jamson, T. Zimasa, Are happy drivers safer drivers? Evidence from hazard response times and eye tracking data, University of Leeds, 2016