Co jest bardziej śliskie – liście czy śnieg?

Liście mogą urzekać kolorami w jesiennym pejzażu, tak uwielbianym przez fotografików, ale w pewnych okolicznościach – gdy są mokre i przykrywają warstwą asfalt – mogą stanowić poważne zagrożenie dla kierowców. Ci, którzy mieli wątpliwą przyjemność sprawdzić, od dawna porównują swoje wrażenia do poślizgu na śniegu. Ale czy niepokaźny listek może być naprawdę aż tak śliski jak białe płatki śniegu? Grupa inżynierów Forda znalazła odpowiedź dzięki wynikom wyjątkowego eksperymentu.

Uzyskanie parametrów fizycznych śniegu było proste. Były przecież dane z testowania pojazdów na zaśnieżonych skandynawskich obiektach. Ale nie było żadnych testów, pokazujących, jak śliskie są liście. Aby je uzyskać, zespół zebrał torby pełne liści, które wykorzystał do pokrycia toru na terenie obiektu testowego firmy w Belgii. Teraz z pomocą przyszły urządzenia do badania współczynnika tarcia, które określają śliskość powierzchni na podstawie wartości krytycznych uślizgu lub utraty równowagi.

Po próbach okazało się, że w pewnych sytuacjach liście były równie śliskie, jak śnieg.

„Eksperyment był zabawny, jednak miał poważny cel”, powiedział Eddy Kasteel, inżynier ds. rozwoju, Ford of Europe. „Większość ludzi wie, że należy zwolnić i jeździć po śniegu ostrożniej. Ale znacznie mniej z podobnym respektem podchodzi do dróg pokrytych liśćmi – które mogą być równie śliskie.”

Śliskość, czyli współczynnik tarcia, jest mierzony w jednostkach zwanych μ. Im bardziej śliska powierzchnia, tym mniejsza liczba. W testach, najniższy współczynnik tarcia dla liści osiągnął poziom μ między 0,3 a 0,4. Zazwyczaj te same parametry μ uzyskuje się na śniegu.

Ci sami inżynierowie pomogli opracować tryb śliskiej nawierzchni “Slippery Mode” dla nowego crossovera Ford Focus Active, który trafi do sprzedaży w przyszłym miesiącu. Zaprojektowany w celu polepszenia przyczepności na trudnych nawierzchniach, w tym na śniegu i mokrych liściach, system dokonuje szybkiej korekty ustawień układu stabilności, przepustnicy i układu hamulcowego, aby zapobiec poślizgowi lub zbaczaniu z wybranego kursu.

Film