Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech Shine

Wprowadzając na rynek Citroena C5 Aircross Francuzi chcieli przynajmniej w pewnym stopniu nawiązać do legendarnego zawieszenia hydropneumatycznego, które do dziś przez miłośników motoryzacji stawiane jest jako wzór komfortu. Flagowy SUV Citroena ma być wszechstronny i wyróżniać się komfortem, ale czy próba dorównania legendzie nie przerosła Francuzów? Sprawdzaliśmy to na podstawie topowej odmiany C5 Aircross Shine 1.6 PureTech EAT8 180 KM.

Stylistyka

Francuskie samochody projektowane są z myślą o byciu ponadczasowymi i nie inaczej jest w przypadku C5 Aircross, który kontynuuje obecną linię stylistyczną francuskiej marki. Mogłoby się wydawać, że biały lakier nie będzie wpływać pozytywnie na atrakcyjność nadwozia, jednak wystarczyło trochę akcentów kontrastujących z tym kolorem, aby samochód prezentował się efektownie i niebanalnie. Nowoczesne i wyraziste podejście do projektowania zapewni, że nawet po upływie kilku lat C5 Aircross będzie wyglądać świeżo.

Citroen C5 Aircross to typowy przedstawiciel segmentu C. Mierzy 4500 milimetrów długości, 1840 milimetrów szerokości i 1670 wysokości. Flagowy SUV francuskiej marki konkuruje z m.in. takim samochodami jak Hyundai Tucson, Kia Sportage, Renault Kadjar czy Ford Kuga. Wymiarami nie odbiega od wymienionych konkurentów, ale bije ich na głowę jeśli chodzi o pojemność bagażnika. Subiektywnie wydaje się nam, że w samej przestrzeni pasażerskiej również oferuje trochę więcej miejsca i C5 Aircross to dobry przykład kompromisu pomiędzy funkcjonalnością, przestrzenią a komfortem prowadzenia w mieście.

W muskularnie zaprojektowanej przedniej części widać charakterystyczne wąskie reflektory ze światłami do jazdy dziennej i kierunkowskazami, natomiast tuż pod nimi znajduje się drugi zestaw świateł, który wkomponowano w atrapę chłodnicy. Taki układ to znak rozpoznawczy obecnej linii stylistycznej, który może wydawać się trochę kosmiczny, ale z biegiem czasu okazuje się naprawdę trafionym rozwiązaniem. W tylnej części mamy równie ciekawie zarysowane światła, jednak w ich przypadku dopiero po zmierzchu widać jak świetnie się prezentują. W dolnej części umieszczono chromowane atrapy końcówek układu wydechowego.

Jak przystało na SUV-a nie zabrakło plastikowych nakładek mających chronić lakier, jednak w przeciwieństwie do konkurencji na progach pojawiły się dobrze znane airbumpy. Na tym Francuzi nie poprzestali. Ładnie zarysowane obłości nadwozia dopełniają czerwone akcenty, niecodzienne relingi dachowe czy przepiękne 19-calowe felgi. Trzeba przyznać, że Francuzi odwalili kawał dobrej roboty.

Wnętrze i wyposażenie

Nie mniej ciekawie jest we wnętrzu, w którym znajdziemy wiele ciekawych pomysłów sprawiających, że jest ono niepowtarzalne i atrakcyjne, ale nie jest ono pozbawione wad. Jest w nim mnóstwo niecodziennych rozwiązań – wystarczy spojrzeć na podzielone kratki nawiewów, kształt deski rozdzielczej, lewarek zmiany biegów czy poszczególne przełączniki. Wszystko zostało dokładnie przemyślane i ergonomicznie rozmieszczone.

Sama kolorystyka wnętrza to oczywiście kwestia gustu. Nam połączenie czerni i brązu niespecjalnie przypadło do gustu, ale komuś innemu może się to spodobać. My z pewnością zrezygnowalibyśmy z tego z jeszcze jednego powodu. Takie wykończenie to koszt aż 8 500 złotych, więc to dobra pozycja na której można sporo zaoszczędzić. Jeśli chodzi o samo wykończenie wnętrza to warto pochwalić Citroena za bardzo dobre spasowanie poszczególnych elementów i dbałość o to, żeby wszystko się ze sobą ładnie komponowało. Duży minus należy się za samą jakość materiałów, bo poza szybko rysującymi się błyszczącymi plastikami wszędzie mamy do czynienia z twardymi materiałami. Zarówno na desce rozdzielczej, drzwiach czy tunelu środkowym życzylibyśmy sobie znacznie lepszych materiałów. Jedynie podłokietnik jest jako tako miękki, ale jak na aspiracje C5 Aircross to zdecydowanie za mało. Szkoda, że nie postarano się o coś lepszego.

W nowoczesnym samochodzie nie mogło zabraknąć najnowszych technologii dlatego też przed oczami kierowcy umieszczono ogromnych rozmiarów, 12-calowy, zestaw cyfrowych wskaźników, którego wizualizacje możemy dostosowywać do aktualnych potrzeb. Na szczycie konsoli centralnej osadzono ośmiocalowy dotykowy ekran systemu Citroen Connect Navi, który działa sprawnie, aczkolwiek nie możemy powiedzieć, żeby jego obsługa należała do najbardziej intuicyjnych. Jest wręcz przeciwnie i żeby połapać się w jakiś głębszych ustawieniach trzeba poświęcić na to trochę czasu. Tradycyjnie nie jesteśmy zwolennikami sterowania wszystkim z poziomu ekranu dotykowego, ponieważ wolelibyśmy fizyczne przyciski i pokrętła do sterowania systemem klimatyzacji. Narzekać można także na jakość obrazu z kamery cofania, który powinien być zdecydowanie lepszy.

Wracając do foteli to zdecydowanie ważniejsze od ich kolorystyki jest komfort podróżowania a na to w przypadku C5 Aircross narzekać nie można. To zasługa siedzeń Advanced Comfort, które zostały wykonane ze specjalnej pianki o grubości 15 milimetrów, której zadaniem jest zwiększenie komfortu jazdy. Zostały one wyposażone w szeroki zakres regulacji, podgrzewanie a nawet pięć rodzajów masażu, który pracuje naprawdę dobrze. Fotele są szerokie i bardzo wygodne. Widać, że konstruktorzy postarali się o to, aby komfort był możliwie jak najwyższy. Niestety nie pomaga to w czasie szybszej jazdy kiedy to szumy opływającego powietrza generują coraz większy hałas.

Bez względu na to gdzie usiądziemy będziemy mogli liczyć na wystarczająco dużo przestrzeni, aczkolwiek nasi pasażerowie podróżujący na tylnych fotelach mówili, że mogłoby być trochę wygodniej. Dzieci raczej nie powinny na to narzekać, natomiast w przypadku rodzinnego samochodu ważniejsze jest to, że mamy tutaj trzy oddzielne fotele. Można je dowolnie przesuwać i składać, dzięki czemu w zależności od aktualnych potrzeb można zwiększyć ilość miejsca na nogi albo powiększyć przestrzeń bagażową. To co z pewnością powinni docenić wszyscy podróżujący to podwójnie laminowane przednie szyby, posiadające filtr akustyczny i warstwę izolacyjną dzięki czemu we wnętrzu jest naprawdę cicho.

Bezdotykowo otwierana i zamykana klapa bagażnika ukrywa przepastny bagażnik o pojemności 580 litrów, którą można zwiększyć do 1630 litrów. Dla porównania Hyundai Tucson oferuje 513 litrów przestrzeni bagażowej, natomiast Renault Kadjar tylko 472 litry. We wnętrzu znajdziemy jeszcze dużych rozmiarów schowek w podłokietniku, średniej wielkości schowek przed fotelem pasażera czy półkę na telefon za lewarkiem zmiany biegów. Kieszenie w drzwiach mają stosunkowo niewielką pojemność, więc możecie zapomnieć o włożeniu tam większych butelek.

Silnik i właściwości jezdne

Citroen C5 Aircross oferowany jest na naszym rynku z dwoma silnikami benzynowymi (1.2 PureTech 130 KM i 1.6 PureTech 180 KM) oraz dwoma jednostkami wysokoprężnymi (1.5 BlueHDi 130 KM i 2.0 BlueHDi 180 KM). Tylko najsłabsze silniki zestawione są z sześciobiegowymi manualnymi skrzyniami biegów, natomiast pozostałe łączone są wyłącznie z ośmiobiegową automatyczną przekładnią EAT8.

Do testów otrzymaliśmy egzemplarz wyposażony w najmocniejszy silnik benzynowy o pojemności 1.6 litra. Z tej skromnej pojemności wykrzesano moc 180 koni mechanicznych oraz maksymalny moment obrotowy 250 Nm, który dostępny jest już przy 1.650 obr/min. Flagowy SUV Citroena waży nieco powyżej 1400 kilogramów, więc taka jednostka wystarcza do tego, aby osiągnąć pierwszą setkę w czasie 8,2 sekundy i rozpędzić auto do prędkości maksymalnej 219 km/h. To samochód nastawiony przede wszystkim na komfort, więc takie osiągi uznajemy za bardzo zadowalające. Tym bardziej, że ośmiobiegowa przekładnia automatyczna płynnie i bez żadnego zawahania dobiera poszczególne przełożenia. Chyba lepszego połączenia w przypadku tego samochodu nie można się spodziewać.

Turbodoładowany benzyniak pracuje cicho i kulturalnie, ale do czasu. Po wkręceniu go na wyższe obroty we wnętrzu zaczyna robić się już dość głośno i z pewnością jesteśmy w stanie znaleźć samochody z lepiej odizolowaną komorą silnika. Być może sprawę rozwiązałby nieco bardziej rasowy dźwięk, więc to kolejny powód przemawiający za tym, żeby Citroenem podróżować spokojnie.

Zresztą to czym Citroen próbuje zawojować rynek kompaktowych SUV-ów jest właśnie komfort, czyli w tym przypadku zawieszenie. Francuskie samochody słynną z miękkich ustawień zawieszenia, czyli związanym z tym komfortem podróżowania. W przypadku C5 Aircross to zawieszenie ma być jeszcze bardziej komfortowe i jeszcze łagodniej wybierać wszelkie nierówności. Dlatego też C5 Aircross został wyposażony w zawieszenie Progressive Hydraulic Cushions, czyli amortyzatory z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi. W największym uproszczeniu zapobiegają one tak zwanemu dobijaniu zawieszenia w czasie dużego skoku, natomiast przy niewielkim skoku zawieszenia pozwala na delikatniejsze tłumienie nierówności. Trzeba tylko pamiętać o tym, że miękkie zawieszenie sprawia, że wysoki SUV lubi się czasem bujnąć w zakręcie, ale ani przez moment kierowca nie obawia się o to, że straci kontrolę nad samochodem. I trzeba uczciwie przyznać, że to rozwiązanie robi niesamowitą robotę i momentami można odnieść wrażenie jakby C5 Aircross sunął nad nierównościami.

Pomimo tego, że prześwit C5 Aircross wynosi aż 23 centymetry to nie został on wyposażony w napęd na wszystkie koła. Za dopłatą 1 100 złotych SUV może zostać wyposażony w napęd Grip Control z asystentem zjazdu ze wzniesienia, który w dużym skrócie jest elektronicznym gadżetem. Jego zadaniem jest dostosowanie trakcji do konkretnego typu nawierzchni, dzięki czemu ma poprawić właściwości jezdne. Nie liczcie więc na cuda, że system zrobi nie wiadomo jaką różnicę na luźnych nawierzchniach, bo skończy się tym, że będziecie musieli iść po pomoc. Na szczęście jeśli się zakopiecie to możecie być pewni, że nie będziecie musieli iść specjalnie daleko. Zresztą prawda jest taka, że większość klientów nie potrzebuje napędu na wszystkie koła i często wykorzystują swoje SUV-y jedynie na utwardzonych nawierzchniach. Za lewarkiem zmiany biegów znajdują się jeszcze dwa przyciski – Eco i Sport, które tak naprawdę nic nie zmieniają i w ogóle mogłoby ich nie być.

Najmocniejszy benzyniak zapewnia bardzo dobre osiągi, jednak wiąże się z trochę zbyt wysokim zużyciem paliwa. W mieście trzeba się liczyć ze spalaniem na poziomie 9 – 10 litrów, jednak nieco bardziej dynamiczna jazda czy korki jeszcze bardziej zwiększą te wartości. Poza terenem zabudowanym można spodziewać się zużycia na poziomie 5,2 – 5,5 litra, natomiast na drodze ekspresowej nie powinno przekroczyć 7 litrów. Mogłoby być trochę lepiej. Tym bardziej, że zbiornik paliwa ma pojemność 53 litrów, więc powinien wystarczyć na jakieś 500 – 600 kilometrów.

Podsumowanie

Prezentowany egzemplarz to absolutnie topowa wersja, która kosztuje nieco poniżej 160 000 złotych, ale ma wszystko to w co można wyposażyć Citroena C5 Aircross. Cennik otwiera nieźle wyposażona wersja Feel z silnikiem 1.2 PureTech 130 KM i sześciobiegową manualną skrzynią biegów, którą wyceniono na 89 900 złotych. Jak widać Citroen C5 Aircross został bardzo rozsądnie wyceniony.

Jeśli poszukujecie rodzinnego samochodu w okolicach stu tysięcy złotych i cenicie sobie wysoki komfort podróżowania to C5 Aircross jest naprawdę bardzo atrakcyjną propozycją. Zapewne zawieszenie Progressive Hydraulic Cushions nie zrobi takiej furory jak słynne zawieszenie hydropneumatyczne, ale oferuje komfort o jakim inni mogliby tylko marzyć. Poza tym C5 Aircross to funkcjonalny, przestronny i niebanalnie zaprojektowany samochód, który już wkrótce może się okazać hitem na naszym rynku

Przeczytajcie testy innych samochodów na naszej stronie

Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech Shine EAT8 – dane techniczne
Silnik:benzynowy, turbodoładowany, pojemność 1598 ccm
Maksymalna moc:180 KM przy 5.500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:250 Nm przy 1.650 obr./min
Skrzynia biegów i napęd:automatyczna, ośmiobiegowa, napęd na przednie koła
Przyspieszenie 0 – 100 km/h:8,2 s
Prędkość maksymalna:219 km/h
Średnie spalanie:7,3 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa:53 l
Wymiary (dł./wys./szer.):4500/1654/1840 mm
Pojemność bagażnika:580 l

Cennik

Citroen C5 Aircross
WersjaLiveFeelShine
1.2 PureTech 130 KM 6MT89 900 zł99 400 zł112 900 zł
1.5 BlueHDi 130 KM 6MT97 900 zł107 400 zł120 900 zł
1.5 BlueHDi 130 KM EAT8106 400 zł115 900 zł129 400 zł
1.6 PureTech 180 KM EAT8111 400 zł120 900 zł134 400 zł
2.0 BlueHDi 180 KM EAT8117 900 zł127 400 zł140 900 zł