AktualnościTesty samochodów

Citroen Grand C4 Picasso – rodzinny ideał?

Na pierwszy rzut oka nowe C4 Picasso nie niesie za sobą wielu zmian, ale szczerze mówiąc nie ma się co temu dziwić. Od premiery drugiej generacji minęły zaledwie trzy lata, samochód wygląda atrakcyjnie i nowocześnie, a także niezmiennie cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony klientów.

Nowy Citroen C4 Picasso został zaprojektowany zgodnie z programem „Citroen Advanced Comfort”, który wprowadza kilka rozwiązań stylistycznych i technologicznych prowadzących do zwiększenia komfortu podróżowania. Skupia się on na tłumieniu wstrząsów i hałasów, zapewnieniu możliwie największej przestrzeni i funkcjonalności wnętrza, doborze odpowiednich materiałów wykończeniowych czy wprowadzeniu przydatnych systemów wspomagających kierowcę.

Stylistyka

Zmiany w stylistyce objęły przede wszystkim przednią część nadwozia, która wygląda teraz bardziej dynamicznie oraz elegancko. Zachowano charakterystyczny trójpoziomowy układ świateł, natomiast logo marki płynnie przechodzi w chromowane listwy sięgające aż do świateł do jazdy dziennej i tworzące wokół nich obramowanie. Przednie reflektory zostały przeprojektowane i sięgają teraz bardziej na boki, a na całej szerokości dolnej części zderzaka poprowadzono listwę z umieszczonymi po bokach światłami przeciwmgielnymi oraz chromowanymi elementami w kształcie litery „C”. To wszystko sprawia, że samochód optycznie wydaje się większy.

W tylnej części nadwozia pojawiły się nowe światła o charakterystycznym układzie tworzącym efekt 3D, które w wyższych wersjach wyposażenia składają się ze świateł LED-owych. Tylną klapę zdobi nowe logo w czarnym kolorze z chromowanymi obramowaniami, które nadają bardziej elegancki i nowoczesny wygląd.

Samochód oferowany jest w dwukolorowym nadwoziu z czarnym dachem podkreślającym unikalny charakter modelu. Nowa oferta personalizacji pozwala dostosować sylwetkę samochodu do własnych preferencji i jest dostępna w opcji dla wszystkich kolorów nadwozia, wyłącznie w połączeniu z czarnymi, lśniącymi obudowami lusterek bocznych. Nowe Grand C4 Picasso można łatwo rozpoznać dzięki nowemu kolorowi tylnych słupków, którego niestety nie można wybrać zgodnie z własnymi upodobaniami. Ostatnią zmianą związaną ze stylistyką są nowe pięcioramienne diamentowane obręcze kół w rozmiarze 17” oraz czarne obręcze kół dotychczas dostępne w wersji diamentowanej.

Wnętrze i wyposażenie

Kabina pasażerska nie przeszła radykalnej metamorfozy. Wnętrze było już bardzo dobrze dopracowane, więc wystarczyły delikatne modyfikacje oraz wprowadzenie dodatkowych możliwości personalizacji. Klienci mogą wybierać spośród czterech wyraźnie różniących się między sobą tonacji wnętrza mających na celu przyciągnięcie jak najszerszej rzeszy klientów.

Materiały z jakich wykonano wnętrze mają bardzo dobrą jakość i zostały odpowiednio spasowane, więc nie usłyszymy żadnych niepokojących odgłosów.

Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych w zmodernizowanym Grand C4 Picasso są zoptymalizowane systemy multimedialne, co do działania, których w poprzednich generacjach można było mieć pewne zastrzeżenia. W celu zapewnienia płynnego korzystania ze wszystkich pokładowych urządzeń w tablecie dotykowym 7” zastosowano ulepszony interfejs i ekran pojemnościowy. Obsługa ekranu 12” HD została zoptymalizowana dzięki nowemu systemowi nawigacji Citroen Connect Nav, o znacznie lepszych parametrach pod względem modułowości, szybkości działania i możliwości korzystania z mobilnych usług. Jednak sama obsługa jest trochę przekombinowana i dotarcie do bardziej zaawansowanych funkcji zabiera nieco czasu.

Przednie fotele mają duży zakres regulacji, dzięki czemu znalezienie optymalnej pozycji do jazdy nie stanowi żadnego problemu, natomiast dalekie podróże umili masaż oraz wysuwany podnóżek zapobiegający przemęczeniu. Brakuje tutaj jedynie mocniejszego podparcia bocznego. Ponadto w zagłówki zintegrowane zostały dwa ekrany, dzięki którym pasażerowie w tylnych rzędach nie powinni narzekać na nudę.

Oczywiście najważniejsza w przypadku rodzinnego samochodu jest przestrzeń we wnętrzu oraz możliwość jego konfiguracji, a w tej kwestii Grand C4 Picasso może być wzorem dla innych.

Nowy Citroën C4 Picasso, tak jak poprzednie generacje, dysponuje licznymi schowkami, których rozmieszczenie zostało dokładnie przemyślane, co zwiększa ich funkcjonalność, takimi jak wyposażony w gniazda jack, USB i 220 V podświetlany schowek w środkowej części deski rozdzielczej czy też wyjmowana konsola między przednimi siedzeniami w wersjach z automatyczną skrzynią biegów.  Istotny jest również rozmiar bagażnika, który w przypadku testowanego modelu wynosił 645 litrów, natomiast po maksymalnym przesunięciu do przodu siedzeń drugiego rzędu jego pojemność mogła wzrosnąć aż do 704 litrów. Oprócz automatycznej tylnej klapy, nowe C4 Picasso oferuje bezdotykowe otwieranie bagażnika polegające na umieszczeniu pod tylnym zderzakiem czujnika, który wykrywając stopę otwiera lub zamyka klapę.

Jeżeli chodzi o przestrzeń to Grand C4 Picasso oferuje sporo ciekawych rozwiązań. Składany do położenia stolika fotel pasażera z przodu zwiększa możliwości przewozu ładunków. Trzy niezależne siedzenia w drugim rzędzie mają jednakową szerokość. Dają się składać na płasko, można je również odchylić w celu zwiększenia komfortu jazdy lub przesuwać, co zwiększa możliwości wnętrza oraz pozwala dostosować dowolnie pozycję podczas jazdy podróżującym z tyłu. Trzeci rząd siedzeń składa się z 2 niezależnych, chowanych w podłodze foteli z dedykowanymi nawiewami powietrza w wyższych wersjach wyposażenia.

Nowy C4 Picasso jest jeszcze bardziej skoncentrowany na zapewnieniu dobrego samopoczucia i bezpieczeństwa pasażerom. Oferuje szereg nowych elementów wyposażenia, takich jak zdalny dostęp i bezkluczykowe uruchamianie pojazdu, wspomaganie ruszania na wzniesieniu, kierunkowe reflektory ksenonowe, system automatycznego przełączania świateł, alarm spadku ciśnienia w oponach, system Vision 360, system Park Assist czy kamera cofania.

W C4 Picasso i Grand Picasso znajdziemy również wiele nowoczesnych systemów z zakresu bezpieczeństwa takich jak m.in. aktywny tempomat z funkcją hamowania, system rozpoznawania znaków, system ostrzegający o nieumyślnym opuszczaniu pasa ruchu, system awaryjnego hamowania, system kontroli uwagi kierowcy, alarm ryzyka kolizji oraz system aktywnego monitorowania tzw. martwego pola.

Silnik i właściwości jezdne

Do testów otrzymaliśmy samochód wyposażony w najmocniejszy silnik wysokoprężny o pojemności dwóch litrów, który generuje moc 150 koni mechanicznych oraz maksymalny moment obrotowy 370 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiadała sześciostopniowa automatyczna skrzynia biegów, która okazuje się jednak gorszym wyborem niż skrzynia manualna. W klasycznym automacie zastosowano technologię Quickshift, która powinna zapewnić bardzo płynną i szybką zmianę biegów. W codziennym użytkowaniu skrzynia spisuje się poprawnie, chociaż na niskich biegach szarpnięcia są trochę zbyt mocno odczuwalne. Nieco bardziej dynamiczna jazda ujawnia niestety ospałość skrzyni biegów.

Na papierze osiągi najmocniejszego diesla wyglądają zachęcająco. Przyspieszenie do setki w czasie 11.5 sekundy i prędkość maksymalna na poziomie 207 km/h to jak na rodzinny minivan w zupełności wystarczające osiągi. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest dopiero od 2.000 obrotów, co wymusza utrzymywanie wysokich obrotów zapewaniających odpowiednią elastyczność. Wyraźnie odczuwalna „turbodziura” skutecznie zniechęca do bardziej dynamicznej jazdy.

Nowe Grand C4 Picasso najlepiej czuje się w czasie spokojnej jazdy kiedy podróżujący w pełni mogą odczuć wysoki poziom komfortu, który zapewnia bardzo dobrze zestrojone zawieszenie tłumiące wszelkie drgania i hałasy. Każdy medal ma dwie strony i tak jest również w tym przypadku. Z jednej strony miękkie zawieszenie podwyższa komfort podróżowania, ale z drugiej musimy przyzwyczaić się do wychylania się nadwozia w czasie szybszego pokonywania zakrętów, a zbyt silnie działające wspomaganie układu kierowniczego nie daje kierowcy odpowiedniej informacji na temat zachowania samochodu.

W przypadku rodzinnych samochodów ważniejszym aspektem od dynamiki jest zapotrzebowanie jednostki napędowej na paliwo. Tutaj Francuzi nie mają się czego wstydzić. Zgodnie z danymi technicznymi testowany przez nas egzemplarz powinien zużywać w warunkach miejskich 5.0 litrów, w trasie 3.9 litra, natomiast średnio tylko 4.3 litra oleju napędowego. W czasie naszego testu Citroen potrzebował w mieście o 1.0 – 1.5 litra więcej, natomiast poza miastem o nie więcej niż 0.5 litra. To bardzo dobre wyniki. Poruszając się z prędkościami ok. 130 km/h musimy przygotować się na spalanie dochodzące do 6.7 litra. Zaznaczę jednak, że jazdy odbywały się w niekorzystnych warunkach atmosferycznych mających wpływ na zwiększenie spalania.

W roku 2016 gama jednostek napędowych została wzbogacona o nowy silnik PureTech 130 S&S z automatyczną skrzynią biegów EAT6. Nowy Citroen C4 Picasso jest dostępny w wersji łączącej zalety silnika benzynowego PureTech130 S&S z efektywnością automatycznej skrzyni biegów EAT6 i zapewniającej idealne warunki do bezstresowej jazdy. Pod względem komfortu, najnowsza generacja automatycznej skrzyni biegów EAT6, oferuje najwyższy poziom przyjemności prowadzenia i jest dostępna z łopatkami zmiany biegów umieszczonymi pod kierownicą. Silnik PureTech 130 S&S spełnia wymagania nowej normy czystości spalin Euro 6. Przy zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 5,1 l/100 km w cyklu mieszanym i emisji CO2 obniżonej do 115 g/km, nowy, 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik PureTech 130 S&S stanowi dowód, że downsizing może służyć zwiększaniu osiągów i zapewnianiu intensywnych doznań z jazdy.

Cena

Na polskim rynku ceny nowego C4 Picasso rozpoczynają się od 71 990 złotych, natomiast wersja Grand wymaga dopłaty aż 8 000 złotych. Bogato wyposażony egzemplarz testowy w najwyższej wersji Shine oraz silnikiem wysokoprężnym to już wydatek 157.190 złotych. Trzeba jednak zaznaczyć, że samochód miał na pokładzie wszystkie dostępne opcje wyposażenia, które mocno windują cenę auta. Wystarczy usunąć tapicerkę skórzaną Nappa – Biton Club (10.900 złotych), dwa niezależne ekrany w zagłówkach (5.000 złotych), dach panoramiczny (3.000 złotych) czy III rząd siedzeń (2.000 złotych), aby znacząco obniżyć cenę rodzinnego minivana.

Podsumowanie

Nowy Citroen Grand C4 Picasso to naprawdę bardzo udana konstrukcja, która jest idealną propozycją dla wielodzietnych rodzin. Przestronna kabina pasażerska, niezliczona ilość schowków oraz oddzielne fotele umożliwiają maksymalne wykorzystanie tego samochodu. Jeśli dodamy do tego oszczędną jednostkę napędową to będziemy mogli przymrużyć oko na nieco ospałą skrzynię biegów.

Citroen Grand C4 Picasso (150 KM) – dane techniczne:
Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany, pojemność 1997 ccm
Maksymalna moc: 150 KM przy 4.000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 370 Nm przy 2.000 obr./min.
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 – 100 km/h: 11,5 s
Prędkość maksymalna: 207 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszany): 5,3/4,1/4,5 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer.): 4597/1638/1826
Pojemność bagażnika: 645/704 l
Cena: 157.190 złotych