20 lat innowacji w oświetleniu

Popularny model Seat-a, Leon, od początku produkcji wykorzystywał najnowsze technologie. Szczególnie widoczna ewolucja zaszła w zakresie oświetlenia pojazdu. Innowacyjne rozwiązania wprowadzone w ciągu 20 lat produkcji Leona pozwoliły m.in. zwiększyć zasięg świateł mijania z 50 do 70 metrów. Szereg ulepszeń pozwolił na poprawę komfortu jazdy kierowców i zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.

Od momentu swojej premiery w 1999 roku każda kolejna z czterech generacji hiszpańskiego modelu wyprzedzała swoje czasy, wykorzystując najnowocześniejsze technologie. Między innymi dzięki swojej innowacyjności samochód spotkał się z dużym zainteresowaniem fanów motoryzacji – trzy pierwsze generacje Leona sprzedały się w ponad 2 milionach egzemplarzy, a sam model zyskał miano jednego z najpopularniejszych w historii hiszpańskiej marki.

Od reflektorów halogenowych po diody LED

Już pierwsza generacja kompaktowego Leona była wyposażona w mocne reflektory halogenowe oraz system regulacji świateł przeciwmgielnych, które pozwalały uzyskać jak największy zasięg bez oślepiania innych kierowców. Druga odsłona kultowego modelu hiszpańskiej marki wprowadziła lampy ksenonowe. Technologia ta zapewniła większą jasność (850 Lumenów w porównaniu do 500 Lumenów w przypadku halogenu) i o 35% mniejsze zużycie świateł niż w przypadku poprzedniego rozwiązania. Ponadto bielszy kolor, o temperaturze barwowej 4000 Kelwinów, zminimalizował ryzyko zmęczenia oczu podczas długich podróży.

Centrum Techniczne Seat-a stale pracowało nad wprowadzeniem kolejnych innowacji, dzięki czemu w latach 2005-2012 Leon zyskał takie funkcje, jak automatyczne włączanie świateł podczas wjazdu do tunelu lub na parking podziemny. Ponadto w tym okresie po raz pierwszy wprowadzono światła do jazdy dziennej, a także tylne światła LED.

Leon pionierem oświetlenia LED w swoim segmencie

Trzecia generacja Leona była pierwszym modelem w swoim segmencie, który oferował pełne reflektory LED dla wszystkich funkcji. Wraz z premierą pojawiło się charakterystyczne dla Seata-a światło w kształcie trójkąta oraz systemy wspomagające, takie jak automatyczne przełączanie między światłami mijania i drogowymi. Przydatnym rozwiązaniem było również urządzenie, które wykorzystując kamerę umieszczoną blisko górnej krawędzi przedniej szyby, wykrywało inne pojazdy na drodze i dostosowało reflektory tak, aby nie oślepiały pozostałych uczestników ruchu.

– Inżynierowie Seat-a zawsze przykładali dużą wagę do tego, aby Leon był wyposażony w jak najbardziej wydajne i mocne źródła światła. Priorytetem w projektowaniu oświetlenia Leona było dla nas zagwarantowanie bezpiecznej jazdy nocą – wyjaśnia Magnolia Paredes, kierownik Działu Rozwoju i Weryfikacji Elektroniki w Dziale Oświetlenia Seat-a.

Nowoczesne oświetlenie

Najnowszy Leon czwartej generacji to najbardziej zaawansowany technologicznie pojazd marki. Posiada dwa poziomy oświetlenia, Eco LED, który w trybie świateł mijania zapewnia do 550 Lumenów oświetlenia na drodze i zasięg 60 metrów, oraz Full LED o mocy do 900 Lumenów i zasięgu 70 metrów. Jego bielszy kolor pozwala na lepsze rozróżnienie kształtu i koloru obiektów, co jest kluczowym czynnikiem podczas jazdy nocą. Nowoczesna technologia LED (dioda odpowiada o 150 milisekund szybciej niż żarówka) sprawia, że ​​jadąc z prędkością 120 km/h kierowca z tyłu ma szansę zareagować na światło hamowania 5 metrów wcześniej. Inżynierowie Seat-a wykorzystali diody również przy innych funkcjach oświetlenia. Dodatkową opcją jest wewnętrzna linia świetlna LED wokół kabiny, która ostrzega, jeśli drzwi są nieprawidłowo zamknięte lub gdy inny pojazd zbliża się podczas wysiadania kierowcy z samochodu.

– Dzięki bardziej energooszczędnej technologii LED czwarta generacja Leona stanowi wielki krok naprzód. Zapewnia większy zasięg i szerokość oświetlenia niż poprzednia generacja – mówi Magnolia Paredes. – Jesteśmy teraz w trakcie wdrożenia kolejnych innowacji. Jednym z projektów jest zwiększanie intensywności oświetlenia w miarę przyspieszania samochodu, aby kierowcę był bardziej świadomy prędkości. Innym rozwiązaniem jest system sygnalizacji kierowcy o próbie otwierania drzwi przez najmłodszych pasażerów w sytuacji blokady tylnych drzwi.